انواع رکوردهای DNS و کاربرد آنها

کاربرد رکوردهای DNS :

ابتدا وقتی وارد پنل کاربری خود می شوید با مراجه به قسمت  Account manager گزینه DNS management را کلیک کنید.در صفحه روبه رو انواع  رکوردهای DNS را مشاهده میکنید که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

در ابتدا باید بدانیم رکورد چیست و چه استفاده هایی از آن می شود؟

وب سایت های برای ارائه خدمات در فضای اینترنت نیاز به آدرس های IP دارند. IP ها مجموعه اعدادی هستند که به صورت اختصاصی برای هر وب سایتی تعریف می شوند. به خاطر سپردن این اعداد برای افراد کار بسیار مشکلی است و به همین دلیل دامنه ها ایجاد شدند. دامنه ها اسامی وب سایت ها هستند که به سادگی قابل به خاطر سپردن هستند. رابط میان اعداد IP و اسامی دامنه ها DNS ها هستند. در حقیقت مرورگر های اینترنتی از یک سرویس دهنده به نام DNS در خصوص IP سایت شما سوال می کنند و به این طریق این ارتباط ایجاد می گردد. DNS دارای پایگاه داده ای است که در آن رکورد هایی قرار دارد.

در میان رکوردهای موجود در پایگاه داده DNS برخی پرکاربردتر هستند رکورد هایی مانند A Record، MX record،   NS Record و TXT Record که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند. رکورد MX record در حیطه شناسایی ایمیل سرورها برای دامین عمل می کند و TXT Record رکورد اطلاعات متنی را به منابع خارج از دامین سایت ایجاد می کند. همچنین CNAME Record که به بیان دیگر به آن دامین مستعار یا alias می گویند نیز برای شرکت هایی کاربرد دارد که دارای نام های جداگانه ای هستند و اما می خواهند تنها یک وب سایت داشته باشند. از این طریق با وجود نام های متفاوت تمام ترافیک را به سایت اصلی منتقل می نمایند.

کاربرد A Record و ویژگی های آن:

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین رکورد ها A Record یا Address record است که در واقع یک آدرس IP 32 بیتی ورژن 4 را می تواند برگرداند وظیفه اصلی این رکورد پرکاربرد برقرار نمودن یک اتصال میان دامنه یا domain به هاست یا میزبان آن از طریق IP است. برای هر آدرس اینترنتی چه یک دامین اصلی باشد و یا یک زیر دامین، جهت اتصال به شبکه باید یک A Record تعریف شود. همان طور که اشاره شد این کار از طریق IP انجام می شود و این IP همان آدرس سروری است که میزبان دامنه یا زیر دامنه مورد بحث است. تعریف A Record در واقع یک عملیات ضروری محسوب می شود زیرا بدون آن دامنه فعال نخواهد شد.

 

کاربرد Mx record و ویژگی های آن:

یک رکورد MX به ارسال کنند های ایمیل (سرویس های ارسال کننده ایمیل مانند جیمیل) می گوید که چطور باید ایمیلی را به دامنه شما ارسال کند زمانی که دامنه شما به ثبت می رسد، رکورد های DNS مختلفی به دامنه شما اختصاص می یابد تا آن را بر روی اینترنت قابل مشاهده کند.

 

اما اینکه چرا از 4 رکورد MX استفاده می کنیم، به این دلیل است که اگر زمانی مشکلی برای یکی از رکورد ها رخ داد، از مابقی رکورد ها به عنوان پشتیبان استفاده نماییم و از طرفی دیگر به شبکه ی ما در صورت لزوم برای ایجاد تغییراتی، انعطاف می بخشد.

سوالی دیگر که شاید فکر برخی از کاربران را مشغول کند این است که آیا با تغییر رکورد MX باعث از دست رفتن ایمیل های دریافتی می شود یا خیر؟!!

پاسخ ما به این سوال منفی است. چرا که تا زمانی که شما رکورد های MX خود را به طور صحیح وارد نمایید، هیچ کدام از MX Record ها را از دست نخواهید داد و زمانی که رکورد MX خود را تغییر می دهید، برخی از ایمیل ها با استفاده از اطلاعات قدیم رکورد های شما دریافت می شوند و برخی دیگر با اطلاعات رکورد های جدید اما در نهایت تمام آن ها تحویل داده می شود.

کاربرد TXT record و ویژگی های آن:

رکورد TXT مخفف Text Record در واقع سورس کدی در DNS است که حاوی اطلاعات متنی برای منابع خارج از دامنه شما است و برای مرتبط کردن متن دلخواه با یک میزبان استفاده می‌شود. از این رکوردها برای اهداف مختلف استفاده می‌شود به عنوان مثال Google از آن‌ها برای تأیید مالکیت دامنه و اطمینان از امنیت ایمیل استفاده می کند

 کاربرد  NS record و ویژگی های آن:

NS مخفف عبارت name server و نوعی از سرور DNS است که تمامی رکوردهای DNS را برای یک دامنه، از جمله رکوردهای A، MX و CNAME ذخیره می‌کند. یک رکورد NS حاوی اطلاعاتی است که یک سرور DNS برای دامنه در اختیار دارد. به زبان ساده، هنگام تلاش برای دسترسی به یک دامنه، رکوردهای NS نشان می‌دهد که آدرس IP آن کجاست.

تهیه شده : توسط سیده زهرا کلانتری

امتیاز دهی به مقاله :

0 از 0 رای

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *